Gyermekpszichodráma, drámajáték


Gyermekpszichodráma csoport 6-12 éveseknek

A gyerekpszichodráma egy csoport-terápiás módszer, mely a közös szerepjátékon, a gyerekek képzeletvilágának és kreativitásának mozgósításán keresztül fejti ki terápiás hatását. A játékban, játékkal, játék által gyógyít, fejleszt.

Itt a gyerekek:

  • történeteket szőnek
  • hősökké, aktív szereplőkké válhatnak
  • játék közben dolgozzák meg kérdéseiket, belső feszültségeiket
  • együttműködést és kommunikációt tanulhatnak
  • megélhetik, hogy mindig van megoldás, csak keresni kell!

A gyermekpszichodráma módszerről

A gyerekdráma csoport egy olyan teret teremt, ahol gyerekek kijátszhatják magukból azt, ami éppen foglalkoztatja őket. A gyerekdráma csoport egy olyan teret teremt, ahol gyerekek kijátszhatják magukból azt, ami éppen foglalkoztatja őket. Ez a “játszótér” lehetővé teszi nekik, hogy biztonságos keretek között feldolgozzák a bennük élő feszültségeket vagy bizonytalanságokat. Itt megmutatkozhat játékos formában az is, amiknek amúgy nem enged vagy nem engedhet teret a gyermek. A gyerekdráma lényege, hogy a drámavezető segítségével a gyermekek kis csoportban együtt egy mesét, egy történetet találnak ki és ezt el is játsszák, belehelyezve magukat különböző szerepekbe. Mivel a gyerekek nyelve a mese, a játék, ők ezen a nyelven tudják leginkább megfogalmazni igényeiket, szükségleteiket, ennek segítségével tudják kifejezni problémáikat, konfliktusaikat. A játék közben, a csoport megtartó csoda-erejével képessé válnak arra, hogy saját válaszaikat kimunkálják.

Csoportvezetőként hiszem, hogy mindenkiben, gyerekben és felnőttben egyaránt van olyan forrás, erőforrás, amelyhez visszanyúlva, visszatalálva meg tudja oldani nehézségeit, képes arra, hogy megszokott köreiből kilépjen és változtasson addigi működésmódján. Ehhez kínálunk teret a játékdrámán, amely szabad, elvárás-mentes légkört biztosít a csoporttagok számára.

„A csoport tagjai egy alkotó folyamat részesévé válik. A spontán játék felszabadítja a résztvevő gyermek kreativitását, bővíti szerep-repertoárját, katartikus élményekhez juttatja őket, s ezáltal énerősítő, személyiségfejlesztő hatása van. A foglalkozásokon a résztvevők megérezhetik, hogy egy másik világba lépnek be, oda, ahol minden megtörténhet. A gyerekek varázslóvá válhatnak, olyan szerepet választhatnak, amilyet szeretnének, az történik velük, amit ők maguk kitalálnak. Részvételük a többiek történetében szabadon választott.”

Akiknek ajánljuk:

  • a spontaneitás, kreativitás fejlesztése szempontjából minden gyereknek
  • szorongó, gátlásos, visszahúzódó, közösségbe nehezen beilleszkedő gyerekeknek
  • magatartászavarok esetén (figyelemzavar, agresszivitás, hiperaktivitás)
  • nehezen alkalmazkodó gyerekeknek
  • önbizalomhiánnyal küzdőknek
  • nehéz élethelyzetekben (pl. válás, betegség, haláleset a családban stb.)
  • feszültség, mindennapos stressz, oldására

Keretek:

Korosztálynak megfelelő, 6-8 fős csoportban, heti 1 órában. A csoportba kerülést a szülőkkel való beszélgetés előzi meg. Ilyenkor átbeszéljük, milyen lehetőségeket hordozhat a csoport a gyermek számára. 10 alkalom után egy szülői konzultáción visszajelzést adunk, illetve közösen gondolkodunk a gyermekről.

Csoportvezetők:

Soltész Krisztina (Gyerekpszichodrámatista, Művészetterapeuta)
Salamin Csilla (Gyerekpszichodramatista)